My Big Friend in Trouble – Ukraine to Russia (Dutch)

May 27 – May 31Odessa – Yalta – Anapa – Stavropol – Communism everywhere – Russia is great and so are the Russians – First serious motorbike problems

Message to the reader: I will continue my blog in Dutch. It is much easier for me to tell the story properly, and more readable anyway for Dutch natives. I am sorry. However, pictures have English comments.

Message 2: I was surpised by so many great reactions on my blog! They came in via e-mail and on this site. Really cool. It gives me a lot of energy!

Na mijn eerst ervaringen met post-communisme kwam ik tot de ontdekking dat het altijd een tandje erger kan. Bij het verlaten van mijn hotel in Odessa ging het niet van een leien dakje. Zozeer dat ze me voor alles extra wilden laten betalen. Niet dus. Als eenzame reiziger sta je continue op scherp en dat hebben ze geweten bij de balie. Engelse en Nederlandse krachttermen helpen dan. Maar toen ik wegreed uit de stad brak de hel los en de hemel open. Chaos en water overal. Straf voor mij of voor de stad/het hotel? Ik ben daar nog steeds niet uit. Trouwens, Oekrainers zijn eurovisie kampioen chagerijnig kijken. Aardige mensen hoor, maar je moet het ijs eraf bikken. Later kwam ik erachter dat de ze het niet van een vreemde hebben. dwz de Russen. ‘Njet’ is sowieso de uitgangspositie. Gelukkig helpt een beetje zeuren vaak. Nog een ander apart verhaal is alcohol consumptie. Naast vodka is bier voor ontbij vrij normaal. Alcoholdampen komen je op veel plekken tegemoet, vooral op het platteland, bij vage pleisterplaatsen.

Volgende doel was de Krim, het voormalige luxe oord voor de Sovjet top met mediterraan klimaat. Onderweg daarnaartoe overnachtte ik in Kerson, een stad afhankelijk van zijn scheepswerven, die nu in erbarmelijke staat zijn. Het hotel waar ik in overnachtte was dat ook trouwens. Ik raakte nog aan de praat met een Engelse scheepsbouwer maar die had geen goed woord over voor de kwaliteit van de schepen. De Krim is meer Russisch dan Oekraiens georienteerd begreep ik uit gesprekken. Ik vond de sfeer ook wat relaxter. Onderweg zag ik een aantal boeren in het gras liggen naast een oude zijspan. Ik stopte en kreeg na wat gepraat (stel je er niet teveel van voor) over mijn motor en de tocht lekkere bessensap en brood met een soort van visboter aangeboden. Gvd. Lekker. Het ruisen van het gras en de zon nodigden uit voor een langer verblijf. Onderweg heb ik ook voor het eerst politie platgeluld. Gewoon onschuld volgehouden en ik kon gaan. Ze hadden achteraf gezien wel gelijk, maar het gaat om het principe. Ook had ik mijn tweede motorpech, een gebroken benzineleiding. Vrij rommelig gebeuren al die bezine die er uit spuit, maar goed gerepareerd in een garage.

uIMG_0006

Leaving Odessa in a mini flood

uIMG_0027

Four very friendly Ukrainian farmers and a Iz motor with sidecar, offered me juice and bread

De Krim was (is) ook strategisch van belang vanwege de Zwarte Zee vloot. Vroeger was Sebastopol het centrum van de Sovjet vloot. Ik ben op zoek gegaan naar die vloot maar zag wederom vervallen gebouwen, schepen en installaties, die trouwens nog steeds bewaakt worden. Ik werd vriendelijk gesommeerd door een bewaker, tikkend op zijn pistool, om maar rechtsomkeerd te maken. Gelukkig had ik al wat foto’s gemaakt. De hele militarie omgeving, heel groot, deed droevig aan. Het bekendste van de Krim is Yalta. De stad waar Stalin, Churchill en Roosevelt Europa verdeelden voor na WOII. Ik gebruikte de stad voor een dagje opladen. Klaar voor Rusland!

uIMG_0032

Lovely fruits

uIMG_0034
Sebastopol: a former USSR strategic harbour on the Black Sea, in decay

uIMG_0042
Lenin residing in Yalta

uIMG_0062
Krim roads

De grensovergang met Rusland is een non-event, zeg maar het aanzetten van een klein elektrisch kerstboompje. Veel meer dan ‘oh’ zal je er niet mee ontlokken. Een verzameling hokken, Oekraiense beambten in alle maten en kleuren en een ferry die staat te wachten op de oversteek van een half uur, over de straat van Azov (geloof ik), naar Rusland. Aan de overkant was het geheel veel meer georganiseerd. Het duurde meteen ook 2 uur voordat ik en mijn grote vriend er door waren. Helaas wat het toen al donker. Haastig op zoek naar een stad reed ik bij een politiepost een meter te ver over een stopstreep. Fok. Ik begreep dat ze hadden geschoten als ik door was gereden. Later snapte ik dat een opa van een beambte ooit in WOII een Duitser van een BMW had afgeschoten. Valt nog mee dan. Als in een film werd ik door 6 breedpetten uitgebreid doorgenomen in hun kantoor, wat een soort van uitkijktoren is. Breedlachend en vervolgens in Russisch scheldend werd ik gekleineerd. 15 euro armer kon ik weer verder. Alleen op de wereld heet dat.

u2IMG_0065
With the ferry from the Ukraine to Russia, njet problem

De volgende dagen reed ik door Zuid-West Rusland en begreep eindelijk dat het land dus echt groot is, op de kaart ging het maar niet vooruit. Onderweg heel veel overblijfselen van de CCCP jaren: Kolchozes, enorme graan overslag gebouwen met spoorlijnen, hamers en sikkels, Lenin beelden, ga zo maar door. Gelijk was wel duidelijk dat Rusland veel verder is ontwikeling dan de Oekraine. Er is gewoon meer geld. Prijzen liggen ook hoger en dat bleek ook toen ik uit de deurlijst bij een motel een stuk reed. Hup, betalen, 15 euro. ‘Straf’ heet dat in het Russisch, dat versta ik. Russische mensen zijn trouwens helemaal OK, ze hebben absoluut mijn hart gewonnen. Zoveel behulpzame en leuke mensen ontmoet al. Dat bleek ook toen ik echt pech kreeg met de motor. Nadat ik ‘s morgens zelf al een kilometerkabel had vervangen (vooraf denk je waarom neem ik dat in hemelsnaam mee?), stopte de motor ‘s middags bijna acuut. Ik dacht meteen een benzineprobleem, en dat was nog waar ook. Telefonisch consultatie bij Paco van Motormarkt de Jordaan in Amsterdam bevestigde mijn vermoedens. Ik had nog zelf iets geprobeerd maar toen de tank eraf lag en ik zwetend in de berm stond te vloeken besloot ik een garage te gaan zoeken. Ploffend kwam ik aan en 12 man doken erop. ‘Njet problem, njet problem’ zeiden ze. En dat was nog waar ook. Na drie uur zat er een BMW autofilter in de tank en ik was weer veel wijzer en geen roebel armer, betalen mocht niet!

rIMG_0106
Big Russian farming, a plane was spraying the fields at the same time

rIMG_0087
Sovjet 5-year plan economy building: almost falling to pieces

rIMG_0090
Russian roundabout

rIMG_0075
Everywhere in Russia: streetstalls with vegetables, fruit, fish, canoes, bicycles, potatoes, anything!

rIMG_0099
Bike fuel filter breakdown: 12 guys helping, of which 4 working, as seen more often in Russia

rIMG_0102
This is what happens to old heroes: Breznjev

I love these guys..

4 thoughts on “My Big Friend in Trouble – Ukraine to Russia (Dutch)

  1. Hi Martijn!!

    Te gek stukje heb je geschreven. Zit er met een maat van mij via MSN erover te reutelen en hebben er heel veel lol aan. Lijkt me een hele vreemde gewaarwording dat die ambtenaren allemaal op je eurootjes uit zijn , terwijl die garage boys je voor noppes helpen.

    Veel ‘straf’ ook daar? LOL . Goed dat je er om kunt lachen.

    ‘Hang in there dude’ enne ik hou je log in de gaten

    Greetz,
    Martijn

  2. Hi Martijn, wat een fantastisch avontuur ben jij begonnen, man! Via Martijn Wip, die je tegenkwam bij Motormarkt De Jordaan, heb ik je log gevonden. En ik moet zeggen, ik zit te wippen op mijn stoel. Goede pics en dito txt. Klasse! Zelf heb ik ook al wat rondgereden hier en daar, en nu in september voor het eerst naar de Oekraine op me BMW R100s. Ik las je verhaal dan ook met volle aandacht. Ik moest best een beetje glimlachen dat je Paco aan de lijn had toen je pech had. Ik heb dat ook een aantal keren gehad, en die gasten zijn zo goed daarmee. Een feest der herkenning dus, en weet je: het komt altijd goed, hoe dan ook…

    Take care!
    Olijf

  3. he gozer, we genieten met je mee – heel inspirerend. rij voorzichtig en geniet voor 1000. rock on, james

  4. Jaja Tijntje, ook familie volgt je met je trip!!!
    Onwijs gaaf en bijzondere foto’s allemaal!
    Hopelijk kom je heel aan (en terug!)
    Geniet van alle avonturen!!
    We houden het in de gaten…

    Liefs Gizella

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s